• Blir generasjon prestasjon syke av skolens krav? 

      Sand, Mariann Tokstad (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven har som hensikt å se på om det grunnlag for å si at elever kan bli syke av skolens krav. Dette er et tema som har pågått i media og som er viktig for lærere å få klarhet rundt med tanke på å ta vare på ...
    • Det viktigste er å være en del av et fellesskap, uansett bakgrunn 

      Løkting, Pernille (Master thesis, 2023)
      Andelen av landets befolkning med innvandrerbakgrunn øker nå for hvert år som går (Statistisk sentralbyrå, 2023). Dette vil igjen medføre et større antall minoritetsspråklige elever i den norske skole. Gjennom ulike ...
    • Eg har jo angst for at nokon skal få angst viss vi snakkar om angst 

      Feten, Vilde Vermedal (Master thesis, 2023)
      Tema for denne studien er angst og depresjon i skulen. Undersøkingar i dag viser at fleire studentar i dag slit med dårleg psykisk helse (Sivertsen & Johnsen, 2022). Dette har fått meg til å lure på om det er noko ein kan ...
    • Elever med ADHD i skolen 

      Kvernstad, Ylva (Bachelor thesis, 2019)
      Skolen er en arena hvor alle elever skal oppleve mestring og utvikling på faglig og sosialt plan. Det er derfor viktig at skolens ansatte ivaretar elevene slik at skolens mandat om å forberede elevene på framtiden er i ...
    • En diskursanalyse av fremstillingen av islam i et læreverk i KRLE på ungdomstrinnet 

      Rolstad, Gunhild (Bachelor thesis, 2019)
      Språket spiller en sentral rolle for kunnskap om og syn på verden, og er både produsent og bærer av ideologier, verdensbilder, makt, verdier og kunnskap (Grue, 2011; Skrede, 2017). I mediebildet har «religion» blitt en ...
    • En studie om hvordan et utvalg lærere arbeider for å fremme lærelyst hos elever med lærevansker 

      Lersveen, Vanja (Bachelor thesis, 2019)
      Denne bacheloroppgaven omhandler tema lærelyst hos elever med lærevansker og hvordan et utvalg lærere arbeider for å fremme lærelyst hos elever med lærevansker. I oppgaven er det undersøkt hvordan et utvalg lærere arbeider ...
    • Hijabens ulike fremstillinger 

      Rismyhr, Kaia Bergerud (Bachelor thesis, 2019)
      Bruken av hijab har skapt store debatter, både i Norge og mange andre land i verden. Muslimske kvinner begrunner årsaken til hvorfor de bruker hijab på flere ulike måte. I dette forskningsprosjektet har jeg tatt for meg ...
    • Hvordan kan man forvente at lærere arbeider med digital dømmekraft ute i fra styringsdokumenter, sammenlignet med hvordan en lærer forteller om egen praksis? 

      Møllevik, Vilde (Bachelor thesis, 2019)
      Nøkkelord: Digital dømmekraft, mediedannelse, styringsdokumenter, lærerens digitale kompetanse I denne oppgaven har jeg forsket på hvordan man kan forvente at en lærer arbeider med digital dømmekraft ute i fra skolens ...
    • Hvordan vurderer et utvalg barneskolelærere muligheter og utfordringer med å arbeide med 22. juli på barneskolen? 

      Rivø, Ragnhild Sophie (Bachelor thesis, 2019)
      Den 22. juli 2011 ble Norge rammet av det største angrepet på det norske maktapparatet siden 2. verdenskrig i det 77 mennesker ble drept av en norsk gjerningsmann. Flere studier viser at hendelsene i liten grad har blitt ...
    • I hvilken grad kan ros virke motiverende for elevene? 

      Helgen, Ragnhild (Bachelor thesis, 2019)
      Å motivere elevene sine er viktig i arbeidet som lærer. Én måte for læreren å fremme elevenes motivasjon er gjennom ros. Ros er et begrep de fleste assosierer med noe positivt, men det er likevel ikke gitt at all ros har ...
    • Korleis handterer ein norsk skule indirekte mobbing? 

      Bang-Olsen, Helle (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgåva undersøker eg indirekte mobbing i ein skule. Eg undersøker dette gjennom bruk av kvalitative intervju. Eg har valt å intervjue fem informantar frå ein skule. Informantane mine er tre lærarar, spesialrådgivaren ...
    • Nye begynnelser i pedagogikken: Hannah Arendt, utdanning og kunnskapssyn i vår tid 

      Haslund, Irene (Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:248, Doctoral thesis, 2018)
      This project examines how Hannah Arendt's (1906-1975) thinking about education can be important to understand aspects of what is happening in Norwegian education policy today. The question that is particularly highlighted ...
    • Samarbeid blant lærere 

      Nielsen, Andreas Fiske (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven vil belyse problemstillingen Hvilke samarbeidskulturer finnes ved to ungdomsskoler i Trøndelag, og hvordan brukes samarbeid for å forebygge atferdsproblemer blant elever? Oppgaven bygger på teori som handler ...
    • Økt fokus på kjønnsidentitetstematikk i skolen 

      Hjelle, Andrine (Bachelor thesis, 2019)
      Utgangspunktet for denne oppgaven er at ivaretakelse av alle barn i skolen er en viktig del av læreryrket og skolens oppgave. Studien retter oppmerksomhet mot hvordan det oppleves å være transperson i skolen i dag, og ...